Na takie miejsce czekało wielu pasjonatów motoryzacji w Polsce. W Oławie otwarto bowiem muzeum, jakiego w naszym kraju nie widziano. Liczba aut, różnorodność ekspozycji i rozmach, z jakim przygotowano to miejsce, mogą wzbudzać zachwyt. Ja po wizycie tam byłem uradowany.
Dotychczas zbiór pojazdów, przez lata kupowanych przez Pana
Tomasza Jurczaka można było oglądać na kanale na You Tube oraz na targach i
imprezach motoryzacyjnych na terenie całego kraju. Brak było jednak miejsca,
gdzie pasjonaci dwóch i czterech kół mogli na żywo zobaczyć najciekawsze modele
z kolekcji. Taki obiekt otwarto w czerwcu tego roku. Rozmach, jaki temu
towarzyszył, był ogromny. Powstało wszak największe muzeum motoryzacji w
Polsce. W hali o powierzchni 7 tysięcy metrów kwadratowych zgromadzono pond 450
samochodów, 100 motocykli, niemal 200 rowerów, 12 traktorów oraz 33 tysiące
przedmiotów z okresu PRL.
Najważniejszym modelem auta, jaki prezentuje się w muzeum,
jest bezsprzecznie Fiat 126p. W jednym miejscu zgromadzono chyba wszystkie
możliwe wersje produkcyjne i przeróbki, jakim poddawano poczciwego Maluszka.
Zaprezentowano więc sztukę z pierwszego roku produkcji, jak i ostatni
egzemplarz, jaki opuścił bramy fabryki w 2000 r. Odwiedzający mogą zobaczyć też
Waderę, Burro, Colo, Łosia, wariant z kierownicą po prawej stronie, Zastavę 126
PGL czy sportową wersję Giannini. Kilka Maluchów zachowało się w stanie
fabrycznie nowym, przy każdym z nich znajduje się tabliczka z historią danego
egzemplarza.
W zwiedzających uderza duża różnorodność kolekcji. Wzrok
przykuwają błękitne Alpina A610 oraz Borgward Isabella coupe. Wielu zaciekawią
miniaturowe Porsche 911 i 936, Mercedes SL oraz BW E30 firmy Alpha. Każdego
zaintryguje polski motocykl z silnikiem Diesla. Unikat stanowi kolekcja
fabrycznie nowych Mazd z lat 80. Jednym z najczęściej fotografowanych
eksponatów jest japoński karawan na bazie Lincolna Town Car. W części
poświęconej większym maszynom uwagę przykuwają Oławski Jelcz, Autosan H100,
Star 66 czy replika Stara 266, którym Jarzy Mazur i Julian Obrocki wystartowali
w 1988 r. w rajdzie Paryż-Dakar.
Na tarasie górującym nad główną ekspozycją ustawiono wiele
motocykli. Głównie polskich, ale nie brak też zagranicznych konstrukcji. Z
poziomu tarasu lepiej też podziwia się auta umieszczona na wysokich regałach.
Muzeum w Oławie ukazuje także wiele eksponatów związanych z życiem codziennym w PRL. Podzielone są one na różne sekcje dotyczące np. zabawek, muzyki, sprzątania, sportu czy szkolnictwa.


























































Komentarze
Prześlij komentarz