Mercedes 540K Special Roadster

Mercedes od dziesięcioleci uchodzi za synonim luksusu. Jednym z modeli, który utrwalił taki stan rzeczy jest 540K. Auto będące obiektem pożądania wszystkich przedwojennych bogaczy i gwiazd srebrnego ekranu.

Mercedes press photo

Podobnie jak inne drogie samochody tego okresu, 540K można było kupić jako gołe podwozie z silnikiem lub gotowy pojazd. Przy wyborze pierwszej opcji trzeba było skorzystać z usług jednej z wielu istniejących wówczas firm karoseryjnych – Saoutchik lub Erdmann & Rossi. Efekty ich prac były najczęściej auta powstałe w pojedynczym, unikatowym egzemplarzu. Kierowcy zainteresowani zakupem 540K mogli również wybierać spośród dostępnych fabrycznie karoserii. Szczytem ekstrawagancji w tym przypadku był Special Roadster wytwarzany w zakładzie w Singelfinden.

Niezależnie od tego jakie nadwozie zostało wybrane, pod maską pracował rzędowy ośmiocylindrowy silnik o pojemności 5,4 litra. Pojawiające się w nazwie modelu „K” pochodzi od słowa kompresor, w który wyposażono silnik. Dzięki niemu moc wynosiła 180 KM. Takie stado koni pozwalało rozpędzić ważące około 2 ton auto do prędkości około 175 km/h. Z dzisiejszej perspektywy liczby te nie robią wrażenia, ale pamiętajmy, że mówimy o samochodzie, który wszedł na rynek 85 lat temu.

Mercedes press photo

Teraz czas na krótką dygresję o przedwojennej motoryzacji. Temat ten okazuje się niezmiernie trudny i skomplikowany nawet dla osób, które o autach wiedzą dużo. Wynika to w sporej mierze z faktu, że popularne i masowe konstrukcje z początku XX w. bywają do siebie bardzo podobne. Często mniejsi producenci, chcąc wprowadzić swój model na rynek, posiłkowali się gotowymi podzespołami z większych koncernów. Zupełnie inaczej sytuacja wyglądała w przypadku droższych aut, takich marek jak Bugatti, Hispano-Suiza, Delage, Delahaye czy opisywanego Mercedesa. Fakt korzystania z usług firm karoseryjnych powoduje, że jeden model może występować w nawet kilkunastu wersjach nadwoziowych. Ogarnięcie tego wszystkiego wymaga czasu, ponieważ wiele marek przedwojennych już nie istnieje, podobnie jak studiów budujących nadwozia. Mercedesa 540 K zapamiętałem już jako dziecko. Jego linia i ponadczasowa elegancja wywarły na mnie olbrzymie wrażenie


Dlaczego to auto znalazłoby się w garażu moich marzeń? Ukształtowało w dużej mierze to, jak dziś jest postrzegany Mercedes.


Komentarze