Honda bardzo się postarała tworząc NSX-a. Lekka i sztywna
konstrukcja, znakomite nastawy zawieszenia oraz centralnie zamontowany,
wolnossący silnik V6, to główne wyróżniki samochodu. Za legendę modelu
odpowiada także Ayrton Senna, który brał udział w udoskonalaniu właściwości
jezdnym auta.
Honda press photo
Cel, jaki przyświecał twórcom NSX-a, był prosty – stawić czoła najlepszym europejskim sportowcom spod znaków Porsche czy Ferrari, a miejscem batalii miały być Stany Zjednoczone. Nie dziwi więc, że na miejsce debiutu modelu New Sportscar Xperimental wybrano Chicago. W 1989 r. zaprezentowano opływowe auto zaprojektowane przy współpracy ze studiem Pininfarina, w którym rozwiązania techniczne były inspirowane doświadczeniem Hondy zdobywanym w Formule 1.
![]() |
| Honda press photo |
Największą przewagę wśród konkurentów sportowa Honda uzyskiwała
w dziedzinie lekkości. Wprowadzone w 1990 r. do produkcji coupe ważyło tylko
1365 kg, mimo posiadania w wyposażeniu seryjnym m.in.: automatycznej
klimatyzacji, systemu audio firmy Bose, poduszki powietrznej kierowcy, a także elektrycznie
sterowanych szyb i lusterek. Niską masę uzyskano, dzięki użyciu stopów
aluminium przy konstrukcji nadwozia, płyty podłogowej, elementów zawieszenia oraz
jednostki napędowej.
Sercem NSX-a został umieszczony poprzecznie, za fotelami kierowcy i pasażera, silnik V6 o pojemności 3.0 l. Wyróżniał się on kątem rozwarcia cylindrów 90o, czterema zaworami na cylinder, podwójnym wałkiem rozrządu w każdej głowicy, sekwencyjnym, wielopunktowym wtryskiem paliwa oraz systemem zmiennych faz rozrządu V-TEC. Jednostka z odcięciem na poziomie aż 8300 obr./min, maksymalną moc 274 KM rozwijała przy 7100 obr./min. Uzyskanie wysokoobrotowej charakterystyki było możliwe dzięki nie tylko lekkiej, aluminiowej konstrukcji bloku i głowicy, ale przede wszystkim przez zastosowanie tytanowych korbowodów, wzorem rozwiązań z F1.
![]() |
| Honda press photo |
Supersamochód Hondy w wersji z manualną, pięciobiegową przekładnią pierwszą setkę osiągał w czasie niecałych sześciu sekund, a prędkość maksymalna wynosiła 270 km/h. Jednak nie te wartości były najważniejsze, a to jak pojazd zachowywał się podczas sportowej jazdy. Połączenie wolnossącego, wysokoobrotowego silnika, niskiego środka ciężkości, niewielkiej masy oraz znakomitego balansu podwozia spowodowały, że model w rękach dobrego kierowcy potrafił objechać dużo mocniejsze maszyny. Kilka jazd testowych, jeszcze przedprodukcyjnym egzemplarzem, odbył na torze Suzuka Ayrton Senna. Częściowo jemu zawdzięcza się wzorowe nastawy zawieszenia.
![]() |
| Honda press photo |
Dlaczego to auto
znalazłoby się w garażu moich marzeń? NSX jest jedną z najbardziej wyjątkowych japońskich konstrukcji,
łączących unikatowy design, niespotykaną lekkość i wysokoobrotową naturę
napędu.



Komentarze
Prześlij komentarz