Japońskie Ferrari

Honda bardzo się postarała tworząc NSX-a. Lekka i sztywna konstrukcja, znakomite nastawy zawieszenia oraz centralnie zamontowany, wolnossący silnik V6, to główne wyróżniki samochodu. Za legendę modelu odpowiada także Ayrton Senna, który brał udział w udoskonalaniu właściwości jezdnym auta.

Honda press photo

Cel, jaki przyświecał twórcom NSX-a, był prosty – stawić czoła najlepszym europejskim sportowcom spod znaków Porsche czy Ferrari, a miejscem batalii miały być Stany Zjednoczone. Nie dziwi więc, że na miejsce debiutu modelu New Sportscar Xperimental wybrano Chicago. W 1989 r. zaprezentowano opływowe auto zaprojektowane przy współpracy ze studiem Pininfarina, w którym rozwiązania techniczne były inspirowane doświadczeniem Hondy zdobywanym w Formule 1.

Honda press photo

Największą przewagę wśród konkurentów sportowa Honda uzyskiwała w dziedzinie lekkości. Wprowadzone w 1990 r. do produkcji coupe ważyło tylko 1365 kg, mimo posiadania w wyposażeniu seryjnym m.in.: automatycznej klimatyzacji, systemu audio firmy Bose, poduszki powietrznej kierowcy, a także elektrycznie sterowanych szyb i lusterek. Niską masę uzyskano, dzięki użyciu stopów aluminium przy konstrukcji nadwozia, płyty podłogowej, elementów zawieszenia oraz jednostki napędowej.

Sercem NSX-a został umieszczony poprzecznie, za fotelami kierowcy i pasażera, silnik V6 o pojemności 3.0 l. Wyróżniał się on kątem rozwarcia cylindrów 90o, czterema zaworami na cylinder, podwójnym wałkiem rozrządu w każdej głowicy, sekwencyjnym, wielopunktowym wtryskiem paliwa oraz systemem zmiennych faz rozrządu V-TEC. Jednostka z odcięciem na poziomie aż 8300 obr./min, maksymalną moc 274 KM rozwijała przy 7100 obr./min. Uzyskanie wysokoobrotowej charakterystyki było możliwe dzięki nie tylko lekkiej, aluminiowej konstrukcji bloku i głowicy, ale przede wszystkim przez zastosowanie tytanowych korbowodów, wzorem rozwiązań z F1.

Honda press photo

Supersamochód Hondy w wersji z manualną, pięciobiegową przekładnią pierwszą setkę osiągał w czasie niecałych sześciu sekund, a prędkość maksymalna wynosiła 270 km/h. Jednak nie te wartości były najważniejsze, a to jak pojazd zachowywał się podczas sportowej jazdy. Połączenie wolnossącego, wysokoobrotowego silnika, niskiego środka ciężkości, niewielkiej masy oraz znakomitego balansu podwozia spowodowały, że model w rękach dobrego kierowcy potrafił objechać dużo mocniejsze maszyny. Kilka jazd testowych, jeszcze przedprodukcyjnym egzemplarzem, odbył na torze Suzuka Ayrton Senna. Częściowo jemu zawdzięcza się wzorowe nastawy zawieszenia.

Honda press photo

Dlaczego to auto znalazłoby się w garażu moich marzeń? NSX jest jedną z najbardziej wyjątkowych japońskich konstrukcji, łączących unikatowy design, niespotykaną lekkość i wysokoobrotową naturę napędu.

Komentarze